”En muuttaisi mitään”

Juha Randell allekirjoitti työsopimuksen Eero Sjögren Oy:n kanssa vuonna 2006. Siitä on 15 vuotta, mutta mies sanoo, ettei ole katunut päivääkään.

Juhan tie autonkulkettajaksi kulki monen mutkan kautta. Nyt hän kertoo, millainen rooli vaimolla oli hänen uransa alussa ja miksi hän ei vaihtaisi päivääkään pois rekkamieshommista.

Haaveesta todeksi

Juha Randell on tänään vapaalla.

– Tässä heräilen, mies naurahtaa puhelimeen. – Mutta on jo kahvikuppi kädessä.

Taustalta kuuluu vaimon ääni. Hän on avainasemassa myös siinä, miten Juha on päätynyt yhdistelmäajoneuvon kuljettajaksi.

– Unelmoin rekkamiehen ammatista pitkään. Vaimo sitten äkkäsi lehdestä ilmoituksen rekkakuskin koulutuksesta. Hakijoita oli 120 ja 13 pääsi. Olin yksi heistä, Juha kertoo.

”Koska en ole pukumies”

Juhan tie rekkakuskiksi ei ole ollut kaikista suorin. Se on kulkenut mutkan Nokian Matkapuhelimilta Salosta Helsingin kautta Ouluun. Miehen alkuperäinen ammatti saattaa hämmästyttää ihmisiä, sillä se on ammattikalastaja. Takana on kalastuskoulun lisäksi merisotakoulu.

Juha tuli Eero Sjögren Oy:lle yhdistelmäajoneuvokuljettajan koulutuksen harjoitteluun ja jäi sille tielle. Hän muistelee, että työsopimus on kirjoitettu alun perin vuonna 2006.

– Rakastan tietä ja ajamista, sitä tiettyä tunnelmaa. En ole pukumies enkä vaihtaisi sisähommiin, Juha naurahtaa.

Kaikki aistit mukana

Oma asenne vaikuttaa paljon työhön ja sen kokemiseen myös kuljetusalalla. Lisäksi Juha nostaa esille ammattiin ja työhön sisältyvän suuren vastuun.

– Ajaessa pitää olla koko ajan kaikki aistit valppaina. On oltava koko ajan hereillä ja järki mukana. Eikä saa olla kiire, mies painottaa.

Oman haasteensa työhön tekee Suomen talvi. Vaikka kuskilla olisi pitkä kokemus takana, talven myötä tuntuu kuin tekisi eri työtä kuin kesäkeleillä.

– Ihan kuin olisi eri maailmassa, Juha toteaa.

Taloudellista ajoa ensimetreiltä lähtien

Juha on viihtynyt Sjögrenillä jo pitkän rupeaman. Edut ovat hyvät ja työnantaja joustava. Tuntuu, että hänen helppo todeta:

– En muuttaisi mitään.

Juhaa on aina kiinnostanut taloudellinen ajo. Pyrkimys mahdollisimman taloudelliseen lopputulokseen alkoi jo työn ensimetreillä: jo tuolloin Sjögrenin rekassa oli järjestelmä, joka laski myös auton rullaamat kilometrit. Juha alkoi systemaattisesti pyrkiä aina parempiin kilometrimääriin.

– Mitä taloudellisemmin pystyn ajamaan, siinä säästää firma ja luonto. Samaan pyrin omallakin autolla.

Tilaa muullekin kuin työlle

Juhan työajot suuntaavat yleensä Oulusta Helsinkiin, toisinaan Kotkan kautta. Hänen mielestään Sjögrenin systeemi on hyvä: reissussa menee pari päivää ja sitten vastaavasti pari päivää vapaalla.

– En usko, että pystyisin olemaan viikkoa autossa. Nyt pystyn harrastamaan muutakin kuin työtä, Juha toteaa.